Seitanfoods International AB skickar varor med DHL eller med Kylfrakt.

Saknas fraktsätt? Lägg till varor för minsta ordersumma 500 kr + frakt.

Saknas betalsätt? Betalning sker alltid efter personlig orderbekräftelse.

Genomför ordern och invänta personlig orderbekräftelse.

Här lägger vi upp svar på våra kunders vanligaste frågor.

Jag kan inte välja frakt- eller betalsätt, vad beror det på?
-Du har ej kommit upp i 500 kr vilket är vår minsta ordersumma.

Jag kan inte hitta en viss produkt! Vad beror det på?
-Den vanligaste orsaken är att vi har dolt produkten eftersom den är slut i lager. Alternativet hade varit att skriva "slut i lager" men ändå visa produkten, men det tycker vi är ett sämre förfarande. Vi föredrar att visa det som finns. Men de flesta varor, speciellt Wheaty-sortimentet, är ständigt återkommande eftersom vi får in minst en leverans per månad. Så en produkt är aldrig slut speciellt länge. 

Givetvis är det så att vissa produkter som vi prövar att sälja inte säljer så bra som det var tänkt, och då kommer vi att rensa ut dessa produkter och inte ta in dem igen. 

Hur ska jag märka min betalning?
Det vi är intresserade av är ordernumret. Då kan vi snabbt koppla en betalning på listan till just din order. Ange inte ditt kundnummer, e-post adress eller annat. Skriv "Order 555" eller vad det nu är för nummer ;-)

Ni skickar kylvaror i vanliga paket - hur funkar det?

-De varumärken vi saluför är utomordentligt tåliga mot att fördärvas genom värme. Eftersom de är helt vegetabiliska saknas den naturligt rika flora av mikroorganismer som de flesta animalier har. Produkterna är dessutom ofta rökta, har låg vattenhalt, är saltade och pastöriserade (behandlade med värme). Allt detta sammantaget ger en produkterna en förbluffande motståndskraft mot att fördärvas genom värmepåverkan. 

-Vi skickar ditt paket med DHL och det har visat sig genom "trial and error", alltså erfarenhetsmässigt, att det funkar alldeles utmärkt. DHL är snabba och paketen är i de flesta fall framme hos ditt ombud redan dagen efter. Leveranssäkerheten är väldigt hög - det innebär att om det "ska" ta 1 dag för paketet att nå destinationen så gör det det i de allra flesta fallen. Leveranssäkerheten kan uttryckas i ett procenttal, och vi lovar ingenting, men en leveranssäkerhet över 99% tycks vara i underkant. 

Är det inte riskabelt att skicka kylvaror med vanliga paket?
-I praktiken, nej. Produkterna måste ligga i många dagar i värmen, ibland mera än så, för att bli dåliga och det har i praktiken aldrig hänt eftersom DHL är så snabba. Självklart ska du dock som kund hämta ditt paket så snart det kommit till ombudet och föra in kylvarorna i ditt kylskåp. 


Jag bor i Pajala och transporttiden hit är 4 dagar. Kan jag beställa?
-Ja, vi kan utrusta ett paket med frigolitisolering och isklampar om vi bedömer att det behövs. Detta behöver du inte betala något extra för. Under den kalla delen av året behövs detta normalt inte - det är ändå kallt på terminaler och i transportfordonens lastutrymmen. 


Kan inte kylvaror bli dåliga om de blir varma?
Nej, de blir inte nödvändigtvis dåliga bara för att de ligger utanför kyla en timme, en dag, två dagar, eller ens en vecka - bara för sakens skull. Det beror helt på produktens natur och hur varmt det är. Sen är det ju också en definitionsfråga vad "varm" är. Om det står på en produkt att den ska hållas i kylskåp vid 3-8 grader, och den ligger i 10 grader, är den varm då? Det är en felaktig uppfattning att en produkt blir dålig bara för att den hålls en kortare tid i en högre temperatur än angiven, och denna uppfattning ger upphov till ett stort matsvinn i världen, liksom föreställningen att mat är oätbar bara för att "bäst före" har passerats. I de flesta fall kan man lägga till veckor eller månader, ibland år, på detta datum. Man kan lukta, se och smaka sig till om ett livsmedel är tjänligt. 

Vad gör ni med pengarna ni får in av mig som kund?
-Återinvesterar i verksamheten. Vi säkrar våra möjligheter att fortsätta förse dig som kund med fina och prisvärda veganprodukter nu och i framtiden. Du som kund kan vara försäkrad om att varje krona går tillbaka till verksamheten. 


Hur väljer ni leverantörer?
Vi vill enbart sälja sådant som tillför ett värde på marknaden - sådant som det är brist på. Våra fina vegocharkvaror är exempel på detta. Vi vill också helst att våra produkter skall vara ekologiska.


Vi vill inte heller sälja varor från leverantörer utanför Europa annat än i undantagsfall, och varorna ska inte innehålla ingredienser som är tveksamma ur miljö- eller social synvinkel. Därför undviker vi t.ex. produkter med palmolja, även om den är ekologisk. Palmoljan har för många frågetecken kring sig.

Vi vill ha direkta relationer med våra leverantörer och gillar inte mellanhänder. Vi vill kunna besöka våra leverantörer och prata med dem ofta. Varornas ursprung ska kunna överblickas, därför tänker vi inte sälja några livsmedel från t.e.x Kina. Det finns så många underbara, goda och miljövänliga livsmedel från Europa, och vi ser det som vår mission att leta upp dem och föra dem till marknaden. Vi har ett sortiment med "fisk"produkter ("seafood") som tillverkas i Taiwan men vi köper in dem via Tyskland och har fullt förtroende för de aktörerna. Ansvarig importör i Tyskland känner vi personligen. Det finns nämligen ingen producent av vegansk seafood i Europa så då får vi hålla tillgodo med det som finns! :-)

Uppdaterat: 25 oktober 2017

right